Chengdu, China

26 september 2014 - Chengdu, China

Na Shangria La vertrekken we opnieuw naar LiJiang waar we smiddags de Black Dragon pool bezoeken, een park in het centrum van LiJiang met natuurlijk een tempel van het Naxivolk. We doden de tijd door wat door het centrum van deze oude stad te slenteren, we zijn hier al eerder geweest dus nieuw is het niet voor ons, maar ons wacht nog een binnenlandse vlucht naar de miljoenenstad Chengdu vanavond waar we met twee uur vertraging om 10 uur s,avonds aankomen. Onze arme gids Stephen heeft , zo vertelt hij de hele dag op de luchthaven vertoeft. We reizen meteen naar het hotel in de binnenstad van Chengdu, en we wanen ons als op Time Square New York, met wolkenkrabbers en reusachtige beeldschermen die deze prachtige stad een westers allure geven, geweldig mooi.

Na een goede nacht in een prachtig hotel en een heerlijk chinees ontbijt zijn we om half 9 paraat voor onze excursie van vandaag nl.de enorme Buddha uitgehouwen in de rotsen in Leishan, een rit van twee uur in de auto vanaf Chengdu.
Niets te veel, dit is echt een hoogtepunt, maar liefst 90 jaar is men hier mee bezig geweest. Het weer is niet best, veel regen zodat we de rijstvelden op heen en terugreis nauwelijks te zien krijgen.
Savonds gaan we naar een voorstelling van Sichuan opera, beroemd vanwege het zgn. Face changing, wat in het laatste gedeelte gedemonstreerd wordt, men heeft verschillende maskers over elkaar, en dit verwisseld men zo snel dat het nauwelijks zichtbaar is, een mooie afsluiting van deze prachtige dag.

De volgende dag opnieuw een hoogtepunt van deze reis want als je in Chengdu bent, kun je natuurlijk niet om het beroemde Panda Breeding Centre heen, waar ze een hondertal reuzenpanda,s hebben en enorm hun best doen om dit prachtige symbool van China en het WNF voor uitsterven te behoeden. De reuzenpanda heeft een draagtijd van slechts 3 tot 5 maanden en het pasgeboren jong is echt piepklein!
Smiddags kopen we de laatste souveniers in het centrum van Chengdu maar onze gids heeft nog een verrassing, we gaan echt Mahjong spelen in een park en met wat hulp van lokale chinezen die zich hier dagelijks vermaken hebben we een boel lol.Uiteraard drinken we er thee bij, gezellig.

Voor onze laatste avond in dit mooie land heeft onze gids een hotpot geregeld in een restaurant dichtbij ons hotel en heeft niets te veel gezegd, bij elke hap heb je een slok bier nodig om te blussen, wat is dat scherp gekruid, maar wel lekker.

Om 11uur de volgende dag vertrekken we naar de luchthaven van Chengdu en zit deze mooie reis er op. Op naar Nederland waar ik na een voorspoedige vlucht vroeg in de avond land op Schiphol.

1. Joke Visser:
    26 september 2014
    en zo snel is het alweer voorbij....